Spirituality and Religion

top_golden.jpgtop_logo.jpgtop_jorhat.jpg

Sikhism


Sikhism*
140_nanak1.jpg
De Khalsa
Op de dag van Vaisakhi richtte Guru Gobind Singh, de tiende Nanak, een nieuwe vrijwillige orde van Sikhs op, de Khalsa broederschap. De Khalsa zijn Sikhs die een doop ceremonie hebben ondergaan, die geïntroduceerd is door Guru Gobind Singh in 1699. Zij volgen een gedragscode en dragen vijf onderscheidende symbolen van het broederschap. Het meest opvallende symbool is het ongeknipte haar, wat bedekt is met een tulband.

De Khalsa handhaaft de hoogste Sikh deugden, bestrijdt onrecht tegen anderen en beschermt de goddelijke morele en spirituele leer.

Vaisakhi van 1699: Het ontstaan van de Khalsa

Guru Gobind Singh, de tiende Guru van de Sikhs, organiseerde een sterk leger met veel wilskracht om de medemens te beschermen tegen de wrede regelgeving destijds. Ook kwamen ze op voor hun eigen geloof.

Op 30 maart 1699 nam Guru Gobind Singh een plots besluit en riep alle Sikhs bijeen om samen het Vaisakhi festival te vieren in Anandpur Sahib in Punjab. Er kwamen ca. 80.000 Sikhs naar Anandpur Sahib om samen met de Guru Vaisakhi te vieren.

Tijdens de bijeenkomst diende de Guru een ongebruikelijk verzoek in bij de aanwezige Sikhs. Met een zwaard in zijn hand vroeg de Guru om een hoofd van een Sikh.

Na een paar momenten van stilte kwam een Sikh naar de Guru en bood hemzelf aan als offer.

Vervolgens werd hij meegenomen naar een tent, en al gauw verscheen de Guru in zijn eentje met een bebloede zwaard en vroeg weer om een hoofd. Ondanks de angst die onder de menigte heerste, boden zich nog vier Sikhs aan, afkomstig uit verschillende gebieden en uit verschillende lagen van de bevolking. Aangenomen werd dat ze geofferd waren totdat Guru ze, tot de verbazing van de menigte, alle vijf weer buiten bracht gekleed in traditionele gewaden.

Zij, die hun moed toonden door het onder ogen zien van een vertrouwenstest, werden door Guru Gobind Singh Panj Piaree (vijf beminden) genoemd. Ze werden opgericht als een orde gebaseerd op morele moed, geloof en overgave aan het ondoorgrondelijke onderwerp van Goddelijkheid.

De Guru bereidde het Amrit (Sikh-doop) door water in een stalen kom te gieten, terwijl Guru’s vrouw, Mata Sahib Kaur, suiker kristallen aan het water toevoegde. Guru roerde het geheel met een Khanda (een tweezijdige zwaard). Terwijl hij dit deed, citeerde hij Panj Banies (vijf Sikh gebeden). Na het Amrit bereid te hebben diende Guru deze toe aan de Panj Piaree. Na het afronden van de initiatie/doop ceremonie, kondigde de Guru officieel de Panj Piaree aan als leden van de Khalsa broederschap.

Ze kregen vijf onderscheidende karakteristieken Kesh (ongeknipt haar), Khangha (kam), Kara (ijzeren/stalen armband), Kachera (lang ondergoed) en Kirpan (zwaar).
Guru ging vervolgens voor de Panj Piaree staan en vroeg hen om hem ook op dezelfde wijze te dopen. Dit is een uniek moment uit de geschiedenis van een geloof: de leraar en student zijn in één.

Duizenden anderen aanwezigen namen ook Amrit, en zo ontstond een gemeenschap van mensen, die een leven leidde wat bestond uit een balans tussen toewijding aan het geloof en de bereidheid om het ultieme op te offeren om vrijheid, gerechtigheid en geloof te verdedigen.Guru had de Khalsa (Sikh broederschap) gecreëerd als soldaat en heilige in één.

Amrit is eigenlijk een vereiste voor iedere Sikh. Er bestaan geen leeftijdsgrenzen voor het nemen van Amrit, maar de keuze hiervoor moet wel bewust gemaakt worden. De betekenis van nemen van Amrit is het aangaan van een verbond met God, waarbij de Sikh volgens de regels van de tien Guru's en de Shri Guru Granth Sahib gaat leven om uiteindelijk één te worden met zijn Schepper, de ware God.

Ieder mens van welke nationaliteit, ras, sekse, sociale status dan ook, die bereid is zich te houden aan de principes van het Sikhisme, heeft het recht om de Sikh-doop te ondergaan en zich te voegen bij de Sikh gemeenschap: de Khalsa Panth.

De Sikh gedragscode
Het gebruik van verdovende en verslavende middelen, zoals tabak, alcohol en drugs is binnen het Sikhisme niet toegestaan. Een Sikh hoort een simpel leven te leiden, een gematigde vegetarische dieet hoort daarbij. Afhankelijk van hoe toegewijd iemand is aan het geloof, des te meer volgt hij/zij het pad dat de Sikh Guru's en de Shri Guru Granth Sahib uitstippelen. Ook is het knippen van iedere vorm van haargroei verboden. Het plegen van overspel wordt binnen het Sikhisme beschouwd als een zonde. Men dient andermans vrouw als zijn zus of moeder te beschouwen en andermans dochter als zijn eigen dochter. Dezelfde regels gelden uiteraard ook voor de Sikh-vrouwen.
Previous Page                                            Next Page 


Page 2/4

First three photos of Golden Temple, Amrtisar is by courtesy of Martine Schep.
The rest of the photos of Gurudwara of Amsterdam by courtsey of Sameer Bansal.
* Met dank aan mevr. ir A. K. Ahluwalia te Delft voor haar bijdrage.
110_amy_golden_temple1.jpg
280_ms_golden_temple1.jpg
300_sameer_gurudwara_amster.jpg
290_sameer_gurudwara_amster.jpg
230_sameer_gurudwara_amster.jpg